tirsdag, september 21, 2010

Pow Pow - Last Days On Earth (album anmeldelse)

Pow Pow er en synthgruppe fra Oslo som debuterte med albumet "Leaving Las Palmas" i 2007. Siden da har de forlatt postrocken og beveget seg inn i en sfære av synth pop i grenselandet mellom Röyksopp og Jean Michael Jarre. De siste årene har Pow Pow bygd seg opp til stemplet the next big thing, med spillejobber på både Øya og Oslo Live i sommer og en rekke klubbopptredener i hovedstadens mørke rockekjellere.

Til tross for å ha klart å bygge seg opp et stort navn i de rette kretsene i Oslo, så er ikke albumet "Last Days On Earth" like overbevisende. Vist kan de spille synthpop og låter kan di smi. Men det mangler noe her. Dette er ikke synthpop i klassen til Human League, Yazoo og Röyksopp og når det da er uten vokal på de fleste låtene blir helhetsinntrykket dessverre noe redusert i forhold til hva det kunne ha vært.

Å lage instrumentalmusikk er en krevende oppgave som krever at det skjer mer i lydbildet enn ved vokalbasert musikk. Nå har Pow Pow helt klart forstått det og gjort sine grep for å fylle ut lydbildet men har bare delvis lykkes. Dette blir for forutsigbart og tildels strigla til at man får noen musikalske mothaker som setter seg fast i hjernebarken. Dette kunne ha vært kokt ned til en sterk EP med den Röyksopp inspirerte låten "Solar Eclipse" som tittellåt og tatt med "Phobos" og den Jarre-aktige "The Ark" som tillegslåter. Da hadde det vært en meget sterk utgivelse. Resultatet som en fullengder er litt anmasende og krever en lytter som er dypt forankret i synthpoppens irreganger for å stå løpet ut.

Det er fullt mulig at bandet er svært mye bedre live, som ryktene skal ha det til. De som har muligheten kan sjekke dem ut på Norgesturneen i lag med The New Wine som stopper her;
1. oktober - Trondheim / Klubben
8. oktober - Bø / Kroa