mandag, september 13, 2010

Årabrot - Revenge (album anmeldelse)

I dag er dagen for den mest sofistikerte formen for hevn. Formen for hevn er forbeholdt den modige lytter som setter Årabrots fjerde album "Revenge" i spilleren. Ut kommer et lydstykke som er i skjæringspunktet mellom Birthday Party, Cradle of Filth og våre hjemlige helter Kollwitz. Vi snakker altså her om flærrende gitarer, vokal som stikker nåler i nervecellene dine og et bakteppe av rytmer som bankes inn med stålnagler, sakte, svært sakte til tider, andre ganger ikke. Dette er så steintøft rock kan bli.

Musikken er beskrevet som støyrock og den kan man så absolutt befeste på dette produktet også. På albumet tar de å utnytter din musikalske sans i den lett Glenn Branca inspirerte "Interim Me", mens de på avslutningslåtten "The Primrose Path" høres ut som et Sunn O))) som har inntatt en bakgate der de har en musikalsk krig med Munch. Seigt, støyende og usannsynlig vakkert. Og låtene innimellom er som de beskrevne her, bare i sine helt særegne tappinger. Av alle rockealbum som er kommet i år er dette definitivt ett av de tre-fire beste.

Dødpunkter kan du glemme for slikt er det ikke plass til her blant hevnlystne karer som vet hvor skapet står og heller tar kjellertrappa for å vise vei inn i et dystert musikalsk landskap. Her fråtser de i sine røtter og fortærer svært så lett enhver motstand som står i deres vei. Dette er soundtracket til en aften i skjærsilden. Velkommen inn sier Årabrot og inn bør enhver med mot nok dra.

Produksjonen er prikkfri i all sin detaljerikdom. Her blottlegges hver eneste nyanse med klokkeklar lyd og hvilken lyd. Dette er en ren festaften å høre på om så bare for å nyte lyden av hvordan man kan lage mektig tung rock uten å grøte det til. Sjelden har det vært lettere å anbefale et rockealbum enn dette. Løp og kjøp.....

.....og glem ikke å få dem med deg i levende live:
16. september på John Dee, Oslo i lag med Haust og Okkultokrati
17. september på Brukbar, Trondheim i lag med Haust og Okkultokrati